Pages

Sunday, November 01, 2009

MOTIVASIKAN DIRI DENGAN MEMANDANG SEKELILING

Sahabat-sahabat sekalian,

Sering kali tazkirah didendangkan di telinga kita,namun kita sering kali juga lupa.

Sering kali majlis ilmu kita kunjungi namun kita masih tidak berubah berbanding semalam.

Sering kali kita membaca buku agama, namun sejauh mana kita berjaya menyelami isi kandungan buku tersebut dalam kehidupan kita.

Sering kali kita mendengar nasyid dan menonton vcd berunsur agama, namun tiada mutiara berharga yang berjaya kita kutip melainkan keseronokan halwa mata dan telinga.

Ingin saya bawakan kepada sahabat sekalian suatu kata-kata daripada Syeikh Abdul Qadir Jailani sebagai panduan.

Berkata Syeikh Abdul Qadir Jailani :

“Jika kamu bertemu dengan orang tua, bisikkan kepada hatimu. Sesungguhnya ia orang tua, pasti pahalanya banyak bertimbun.

“Jika kamu bertemu orang muda, maka bisikkan kepada hatimu. Ia masih muda, dosanya pasti lebih kurang berbanding aku.

“Jika kamu bertemu dengan orang alim, maka bisikkan kepada hatimu. Ia orang alim, pasti ia lebih mulia berbanding aku.

“Jika kamu bertemu dengan orang jahil, maka bisikkan kepada hatimu. Ia orang jahil, ia melakukan maksiat kerana kejahilan sedangkan aku melakukan maksiat dalam keadaan aku mengetahui.

“Jika kamu bertemu pelaku maksiat, maka bisikkan kepada hatimu. Ia mungkin orang maksiat, namun aku tidak tahu apakah kesudahan penghujung hidupku. Mungkin ia mati dalam keadaan bertaubat dan taat sedangkan aku tidak tahu kesudahanku.”

Pandanglah orang disekeliling kita dengan pandangan positif. Nescaya kita akan merasakan diri kita sentiasa hina dan terlalu banyak kekurangan. Jangan sesekali perasaan sombong menguasai diri kelak kita tewas apabila diuji.

MOHD NOOR FAZRIN MUSTAFFA

EXCO KEPIMPINAN DAN PEMBANGUNAN INSAN

PERMADAH

0 KOMEN: